måndag 30 september 2013

En hårresande historia ;)

Detta år har det hänt mycket....för mitt hår.
Har gjort en redig förändring nyligen....men vi kommer till det snart.

Har hittills testat hårfärgerna; blond, riktigt ljusblond, lila, orange, rött och nu svart.
(Sugen på att testa riktigt cerisrosa nån gång också)
Luggen har ni sett ett tag nu, men det tog många år innan jag vågade klippa den, visst den kräver lite jobb, men det är den värd. Värst är att den måste klippas så ofta, avskyr ju klippa hår. ;P

När jag var fjortis eller kanske lite äldre ville jag färga håret svart och vara lite goth, men tordes inte och mamma skulle fått spader haha.
Senare svalnade idén och tyckte att nej det kommer jag inte passa i.
Men i början av året la jag upp en bild jag hade lekt med i photoshop, och Emma undrade först vem den svarthåriga skönheten var...haha.
Denna bild
Efter det började jag fundera och kunde inte riktigt släppa tanken på att testa.
Så straxt efter blev det just svart.
Emma sa också "Once you go black, you´ll never go back". Haha, ja, jag älskar mitt svarta hår.
Päronen tyckte faktiskt också att jag passade i det.
Men det är lite svårare att "underhålla" än det blonda.
Färgen tvättas ur/bleks efter ett tag och blir mer brunt i partier. Men det värsta är att jag måste färga det rätt ofta då utväxten ser hemsk ut. När den ljusa utväxten blivit ca en cm så ser det ut som man är tunnhårig. :(
Hoppas det blir bättre nu i kallare tider då håret inte blir lika utsatt för sol.

Har gjort fler frisyrer under detta år än jag någonsin gjort tidigare och har lärt mig massor på det.
Svart har också varit tacksamt då svarta hårnålarna inte syns lika väl.

Men nu är det slut på håruppsättningar i ca ett halvår. :/
Min kära Snutt skulle klippa upp håret, men miss i kommunikationen så det blev myyyycket kortare än tänkt.
Fick faktiskt lite panik och var nära på att grina. Ja, jag känner mig jättetöntig som reagerade så starkt. Men det var nästan samma frisyr som jag hade i mellanstadiet och jag passade verkligen INTE i det! Rak page.
Sa att jag aldrig skulle ha den frisyren igen och passar inte i kort.....och nu vips så står jag framför spegeln med den frillan igen....ni kanske fattar nu ångesten som bubblade upp här...?
När paniken hade lagt sig så la jag upp håret i papiljotter (fick inte till pincurlsen) och hoppades på ett bra resultat dagen därpå...


 Såhär ser det ut bak.
Ja, nu är det kort, och för kort för att lyckas med massa frisyrer.
Det når inte ens ner till axlarna, men det är ruggigt skönt med kort hår.
Nu blir det i stort två frisyrer; den lockiga (Vilket innebär att jag kommer bli en hejjare på att lägga upp håret i papiljotter eftersom det blir nästan varje kväll), andra frillan kommer vara någon typ av backslick - men inte hunnit testa den än.
Jag kanske vågar ta en bild på skiten när det är rakt och ostylat, men än gillar jag det inte.

5 kommentarer:

  1. Haha om mina ord påverkar så mkt så ska jag kanske inte säga vad jag tänkte om denna frisyren. ;P
    Nä men den är söt med ruffset där bak. Men jag förstår chocken av att det blev för kort. Jag har absolut börjat gråta vid tillfällen då jag fått mitt hår klippt, i frustrationen av att det inte går att förklara ordentligt hur man vill ha och så blir det helt fel...
    Jag tänkte säga att det måste va skönt med kort hår, men det är det ju inte... För man måste ju styla det hela tiden för att det ska va snyggt och ligga bekvämt. Har man långt hår och har en bad hair day så är det bara att sätta upp i en hästsvans för att få undan det, men är det kortare så krävs det lite mer arbete för att få undan. Men du ska va glad att du inte har lika tjockt hår som jag, fyfan det är väldigt tålamodskrävande om det skulle va i den längden.
    Förresten jag har faktiskt bokat en tid hos frisören denna vecka. Börjar bli lite nervös faktiskt. Ska fixa till min side-cut som växt ut ordentligt, och ska ta lite mer där bak. Men det borde bli bättre än om jag skulle be karln min att fixa med trimmern, då kan det gå åt helvete. ;P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, säg vad du tänkte.
      Skönt är håret får behöver ju inte ha toffs och känns luftigt.
      Men annars är det ett helvete att hålla håret snyggt.
      Du är assnygg i sidecuten, :)

      Radera
  2. Förstår chocken av att det blev så kort. Jag har gråtit flertalet ggr när jag gått från frisören!
    Som tur är ser det iaf bra ut! (Och jag vet att det inte ger ett skvatt att höra om man själv inte är nöjd!) Ett tips är att kika på youtube. Sök på typ "pinup do short hair" så kanske du får lite inspo och ideér! Skulle du känna att du har en så dålig hårdag att du inte vill gå ut så är tipset att gömma det i en sjal och bara låta luggen vara framme, det är kalasfint!

    Be brave! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för de tokfina tipsen. :D
      Letar som en tok efter bra ideér på frisyrer när jag inte måste locka hela.
      Men kan ju erkänna att jag hatar mitt hår störta delen av tiden (dvs då det inte lockigt).:P

      Kramar!

      Radera
  3. Du passar jättebra i det här korta och svarta!! <3

    SvaraRadera