lördag 16 juni 2012

Chocolate chip cookies

Tänkte dela med mig av ett recept.
Mina chocolate chip cookies!
Jag har utgått från ett grundrecept och sen ändrat och lagt till såsom jag vill ha det.
Tips är att alltid utgå från ett recept, är det för sött. nått som saknas...? Exprimentera dig fram till vad du helst vill ha. Själv vill jag inte ha för söta kakor, dessa är inte för söta men goda som fan. :9
(jag gjorde en dubbel sats med smet så därför kan det se ut som om jag har väldigt mycket i)

Ingredienser;
150 g smör eller margarin.
3/4 dl strösocker.
2/4 dl farinsocker.
100 g mörk choklad.
100 g salta cashewnötter (jag hade mandel denna gång men godast med cashew, salta jordnötter funkar säkert lika bra)
1/2 dl havregryn
ca 1/2 dl kokos
1 1/2 tsk kanel
ca 4 dl vetemjöl

1. Först rostar jag havregrynen och kokosen lätt i en torr stekpanna och låter svalna.
2. Grovhacka chokladen och nötterna.
3. Smält smöret/margarinet, vispa sedan ihop det smälta matfettet med socker och farinsockret.
Tillsätt äggen, ett i taget, vispa kraftigt.

4. Rör ner chokladen, nötterna, havregrynen och kokosen.
5. Blanda sedan kanel, bakpulver och ca 3 dl vetemjöl.
Rör sedan ner mjölblandningen i smeten. Degen ska vara kladdig men inte klibba fast i fingrarna. Tillsätt mera mjöl tills konsistensen blir rätt. (ofta är 4 dl lagom, men ta alltid lite mindre ifall att.).
Forma runda små kakor och lägg på en plåt med bakplåtpapper.

Grädda kakorna mitt i ugnen på 200C. Tid är beroende på ugn och hur du vill ha dina kakor.
Vill du ha dom lite mjuka ska du bara ha de inne i 7 min ca (beroende på storlek också såklart) kolla att de hunnit få lite färg, annars ca 15 min om du vill ha dom knapriga.

Låt kallna på galler. Tänk på att chokladen är brännhet när du tar ut kakorna så akta dig för att mummsa för fort även om "kakan" har svalnat tillräckligt.
Av detta recept blir det ca 30st kakor och det tar bara ca 30 totalt. min
Tips. Kaksmeten och vaniljglass! Din alldeles egna cookiedoughglass. :D

1 kommentar:

  1. Hej fina! Det där ser LIVSFARLIGT ut! Tänkte bara säga att jag nu äntligen har svarat på din utmaning :) Kram!

    SvaraRadera